Kasvatustieteen perusteet

Osaamistavoitteet:
Opettajaopiskelija ymmärtää kasvatustieteen arvopohjaa ja luonnetta tieteenalana. Hän osaa tunnistaa ihmisen eri kehitysvaiheisiin liittyviä oppimiseen vaikuttavia ilmiöitä. Opettajaopiskelija ymmärtää oppimisen teoreettisia perusteita. Hän tuntee opettajan työtä määrittäviä historiallisia kehitysvaiheita ja yhteiskunnallisia lähtökohtia. Hän myös tunnistaa koulutusjärjestelmän kehittämiseen liittyviä tulevaisuuden näkymiä.

Opintojen teemat, eteneminen ja tehtävät:

Kasvatustiede tieteenalana, 3 op
- Opettajaopiskelija ymmärtää kasvatustieteen luonteen ja tietää sen keskeiset tutkimusalueet.
- Hän tuntee ihmiskäsityksiä ja ymmärtää niiden vaikutuksia opettajan työhön.

Oppiminen eri elämänvaiheissa, 2 op
- Opettajaopiskelija tuntee ihmisen kehittymisen eri vaiheet.
- Hän ymmärtää eri kehitysvaiheiden vaikutuksen oppimiseen.

Oppimisen keskeisiä teorioita, 4 op
- Opettajaopiskelija tuntee keskeiset oppimiseen liittyvät käsitteet ja suuntaukset sekä ymmärtää niiden vaikutuksen ammatillisen opettajan työhön.
- Hän analysoi oman asiantuntijuutensa kehittymistä elinikäisen oppimisen näkökulmasta.

Koulutus yhteiskunnallisena tehtävänä, 4 op
- Opettajaopiskelija tuntee suomalaisen koulutusjärjestelmän kehityshistorian.
- Hän ymmärtää koulutuksen yhteiskunnalliset tehtävät.
- Hän tuntee koulutuspoliittisen päätöksentekoprosessin ja ammatillisen opettajan koulutuspoliittisia vaikuttamismahdollisuuksia.
- Hän tunnistaa koulutuksen tulevaisuuden näkymiä.

Oppimistehtävät
1A Kasvatustieteen luonne. Essee palautettu 11.5.2018.
- Kasvatustieteiden paikka tieteiden kentällä
- Termistöt ja käsitteet
- Kasvatustieteiden tehtävät
- Tutkimusalueet

1B Kasvatustieteellinen tutkimus. Essee palautettu 11.5.2018
- Tutustuin Pro Gradu -tutkielmaan opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksista verkko-oppimiseen ammatillisessa oppilaitoksessa vuodelta 2015.

2A Behavioristinen, sosiokulttuurinen sekä kristillinen ihmiskäsitys. Esseet palautettu 28.5.2018
- Tutustuin lähdemateriaalien pohjalta ko. ihmiskäsityksiin.

2B Opintopiirin kooste em. ihmiskäsityksistä. Esseet palautettu 8.6.2018
- Loimme opintopiirissä koosteet sekä opintomateriaalit ko. ihmiskäsityksistä sekä esittelimme materiaalit muulle luokalle. 

3A Kehityksen lainalaisuudet eri elämänvaiheissa. Essee palautettu 13.6.2018
- Tutustuin lähdemateriaalien pohjalta ihmisen kehityksen eri vaiheisiin sekä havainnoin omaa elämääni näihin vaiheisiin.

3B Ryhmätyöskentely aikuisuudesta. Esitys ja opettajanhuoneentaulu palautettu 21.6.2018
- Opintopiirissä koostimme kaikkien palauttaneiden esseiden pohjalta yhteisen dokumentin aikuisuudesta sekä loimme verkkoesityksen muulle luokalle Sway:llä sekä opettajan huoneentaulun Powerpointilla.

3C Reaaliaikainen istunto 26.6.2018
- Opintopiirin verkkoesittely aikuisuudesta sekä aikuisuuteen liittyvä opettajan huoneentaulu

4A Koulutuspolitiikan keskeiset käsitteet. Essee palautettu 27.6.2018
- Koulutuksen käsitteet
- Keskeiset toiminnot
- Suomen koulutusjärjestelmä, -politiikka ja vaikuttaminen
- Sykli- ja vaiheteoriat

4B Ryhmätyöskentely avoimet kysymykset sekä vastaukset. Essee palautettu 3.7.2018
- Opintopiirissä mietimme mitä meidän pitäisi aiheesta vielä tietää, joihin haimme lähdemateriaaleista vastauksia. 

5A Suomen koulutusjärjestelmän kehittyminen. Tehtävä palautettu 10.7.2018
- Opintopiirissä tarkastelimme Suomen koulutusjärjestelmän kehittymisen kannalta tärkeitä vuosilukuja ja tapahtumia.

5B Opettajan vaikutusmahdollisuudet ja sääntely. Palautettu 13.7.2018
- Opintopiirissä tarkastelimme eri ajanjaksoilla, millaista opettajan työ on ollut, millaisia vaikutusmahdollisuuksia opettajalla on ollut ja miten opetustoimintaa on säännelty. Keskityimme erityisesti 2000-luvun tilanteeseen. Esitysmateriaali reaaliaikaiseen istuntoon.

5C Reaaliaikainen istunto 18.7.2018
- Opintopiirin verkkoesittely opettajan vaikutusmahdollisuuksista ei aikoina. Erityisesti 2000-luvulla.

6A Koulutuspoliittinen uutisointi. Essee palautettu 18.7.2018
- Tutustuin paikallisen uutislehden koulutuspoliittiseen uutisointiin, josta ammatillisen koulutuksen reformi, yhteiskunnalliset muutokset ja vaikutukset nousivat esille.

6B Syventävä työskentely. Palautettu 24.7.2018
- Tehtävässä tutustuin muiden opiskelijoiden esille nostamiin ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin uutisiin ja kommentoin niitä Moodlen keskustelualueella.

7A Oppimisen keskeiset käsitteet, Orientaatio. Essee palautettu 24.7.2018
- Tutustuin yhteen oppimisen keskeiseen käsitteeseen, orientaatioon. Erilaisiin orientaatioihin ja merkityksiin oppimisen kannalta.

7B Syventävä ryhmätyöskentely orientaatiosta. Koulutusmateriaali palautettu 13.8.2018
- Opintopiirissä loimme 45min kestävän opintomateriaalin sekä käsikirjoituksen orientaatiosta.

7C Opetustuokio Orientaatiosta 16.8.2018

8A Oma ammatillinen kasvu. Lähipäivätyöskentely 16.8.2018
- Teoriaan pohjautuva kirjoitelma omasta ammatillisesta kasvusta eri osaamisen osa-alueilla:
                     a. Yleiset työelämätaidot
                     b. Ammattialan tietotaidot
                     c. Ammatti-identiteetti
                     d. Viestintätaidot
                     e. Sosiaaliset taidot

9A Humanistinen, kognitiivinen ja kokemuksellinen oppimiskäsitys. Essee palautettu 16.8.2018
- Tutustuin lähdemateriaalien pohjalta yo. oppimiskäsityksiin. Esseessä etsin vastaukset kysymyksiin:
                     a. Mitä oppiminen on?
                     b. Millainen oppija on, miten motivoituu ja miksi hän oppii?
                     c. Miten oppija oppii?
                     d. Miten ja kuka oppimista arvioidaan ja mitataan?

9B Syventävä ryhmätyöskentely käytännön oppimisesimerkeistä. Palautettu 2.9.2018
- Opintopiirissä koostimme käytännön esimerkit Moodlen ko. oppimiskäsitysten keskusteluketjuissa

9C Ryhmätentti oppimiskäsityksistä 3.9.2018
- Done!

Itsereflektio
Aikamoinen opiskelukesä 2018!
Tosi paljon tieteellistä asiaa, tutkimuksia ja tarkasteluja kasvatuksesta sekä opetuksesta. Ymmärrän teoreettisten pohjien ja käsityksien merkitykset oppimiselle. Koulutukseen ja oppimiseen liittyy paljon käsitteitä ja termejä, joiden merkitykset eivät olleet heti selvillä. Tiedonhaun ja tehtävien avulla nekin selvenivät.

Oman itsensä ja kykyjen tarkastelu oli mielenkiintoista ja valaisevaa. Kehityskohteita löytyi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opetusharjoittelu 28.-30.11.2018

Oppimisympäristöt