Koulutuksen verkostot ja monikulttuurisuus
Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit
Koulutuksen verkostot:•Opettajaopiskelija ymmärtää ammatillisen opettajan roolin työelämän kehittäjänä ja alueellisena vaikuttajana. Hän tunnistaa erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä ammatillisen koulutuksen työelämä- ja yhteistyöverkostoja ja niiden hyödyntämismahdollisuuksia.
Itsereflektio verkostoista
Alla olevassa kuvassa on oma verkostokaavioni opettajaopintojen näkövinkkelistä katsottuna. Toimiessani ja työskennellessäni parhaillaan liike-elämän palveluksessa, pidän nykyiset verkostoni tämän tarkastelun ulkopuolella. Jos tulevaisuudessa avautuu mahdollisuus toimia opettaja-ammatissa, varmasti tulen hyödyntämään nykyisiä verkostojani (mm. sosiaalisen median kautta) edistämään verkoston laajentamista opettajuuden näkövinkkelistä.
Alla olevassa kuvassa on oma verkostokaavioni opettajaopintojen näkövinkkelistä katsottuna. Toimiessani ja työskennellessäni parhaillaan liike-elämän palveluksessa, pidän nykyiset verkostoni tämän tarkastelun ulkopuolella. Jos tulevaisuudessa avautuu mahdollisuus toimia opettaja-ammatissa, varmasti tulen hyödyntämään nykyisiä verkostojani (mm. sosiaalisen median kautta) edistämään verkoston laajentamista opettajuuden näkövinkkelistä.
Toisen asiantuntijaryhmän infograafi verkostoista löytyy täältä:
Aluevaikuttavuus ja työelämälähtöisyys
Työryhmällemme tuli tehtäväksi perehtyä aluevaikuttavuuteen sekä työelämälähtöisyyteen. Tehtävän toteutustavaksi päätimme tehdä suppean haastattelututkimuksen sekä ammatillisen koulutuksen, että ammattikorkeakoulutuksen organisaatioista sekä oppilaista. Tehtävässä haastattelin kahden yrityksen työpaikkaohjaajaa sekä yhtä opiskelijaa. Kysymyksillä:
Miten mielestäsi
oppilaitosten työelämälähtöisyys näkyy teidän näkövinkkelistä katsottuna?
(Oppilaitosten ja opettajien toiminta)
Miten
työelämälähtöisyys näkyy opetustoiminnassa? esim. opettajien toiminta ja
kiinnostus harjoittelupaikoilla
Kuinka paljon
yrityksenne mahdollistaa opiskelijoiden työssäoppimista? (vaikkapa x
opiskelijaa/vuodessa)
Miten työssäoppiminen
ja työharjoittelu järjestetään käytännössä?
Miten opettaja
tukee/voi tukea opiskelijaa työssäoppimisessa?
Millaista tukea
saat/tarvitset koululta opiskelijoiden ohjaamisessa?
Vaikka haastatteluotanta oli suppea, voidaan vastausten perusteella jo sanoa, että ammatillisen koulutuksen uudistaminen ja oppimisen toteuttaminen vaatii vielä tarkentamista ja selventämistä. Vaikka ajatus työssäoppimisesta on hyvä ja kannatettava, on nykyisessä mallissa haasteita mm. alueellisen elinkeinoelämän rakenteen eroavaisuuksien myötä. Yritysten ja työpaikkojen rooli tuottaa monipuolista oppimismahdollisuutta opiskelijalle on haastavaa toteuttaa niin, että valtakunnalliset oppimistavoitteet täyttyvät.
Täältä löytyy infograafi aluevaikuttavuudesta sekä työelämälähtöisyydestä
https://drive.google.com/file/d/1q6KgA-tXM0Oiqk0B0inp6ZtcDgdyRv1h/view?usp=sharing
Monikulttuurisuus:
Opettajaopiskelija tuntee erilaisten kulttuurien piirteitä ja opetustyöhön liittyviä kulttuuriteorioita. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia opettajan työhön.
Itsereflektio monikulttuurisuudesta
Monikultuurisuusosiossa käytin lähteenä teosta: Hofstede, G. 1993. Kulttuurit ja organisaatiot – Mielen ohjelmointi. Helsinki: WSOY.
Tutustuin monikulttuurisuuskäsitteisiin mm.
- Valtaetäisyys
- Epävarmuuden välttäminen
- Maskuliinisuus ja feminiinisyys
- Yksiköllisyys ja yhteisöllisyys
- Pitkän ja lyhyen tähtäimen suuntautuvuus
Sittemmin on tullut vielä käsite:
- Hemmottelu ja pidättyväisyys
Näistä käsitteistä keskustelimme ja avarsimme ymmärtämystä opiskelijoiden yhteisellä Teams-keskustelualueella. Keskusteluista löytyi uusia lähteitä ja näkökulmia monipuolisesti, joihin voidaan palata myöhemmin kun aikaa on.
Toisen asiantuntijaryhmän infograafi monikulttuurisuudesta löytyy täältä:
Verkostokaaviosi käsittelee jo hyvin ammatillisen koulutuksen kenttää ja hienoa nähdä myös tavoitetila. Reflektoinnin tekemisen tapaa voisit vielä pohtia; itsearvioinnin ja reflektoinnin tarkoituksena on tarkastella omaa osaamista suhteessa arviointikriteereihin ja omiin tavoitteisiin. Siinä toki voi kerrata opittua asiasisältöä, mutta pääasiallinen tavoite on siis tarkastella omaa osaamista ja millaisia kehittämisen näkökulmia siihen vielä liittyy.
VastaaPoista