Orientointi opetusharjoitteluun
Ammatillinen koulutus Savon koulutuskuntayhtymäyhtymässä
Savon koulutuskuntayhtymän opetustoimintaa koskevat lait:
Lisäksi kuntayhtymän toiminta ohjaavat sopimukset ja säännökset
Kuntayhtymän perussopimuksen hyväksyvät jäsenkuntien valtuustot. Kuntalain mukaan yhtymävaltuusto hyväksyy hallinnon järjestämiseksi tarpeelliset johtosäännöt, joissa määrätään kunnan eri viranomaisista ja niiden toiminnasta, toimivallan jaosta ja tehtävistä. Kuntayhtymän toimintaa ohjaavat muun muassa seuraavat sopimukset ja säännöt:
Savon koulutuskuntayhtymän talousarvio vuodelle 2018 sekä taloussuunnitelma vuosille 2018 – 2020 löytyy täältä: https://www.sakky.fi/sites/default/files/kuvat/talousarvio_2018_ja_taloussuunnitelma_vuosille_2018_-_2020.pdf
Savon koulutuskuntayhtymän
strategisen linjaukset
Kuntayhtymän perustehtävänä on lisätä nuorten ja aikuisten osaamista vastaamaan alueen työelämän osaamistarpeita. Edistämme työllisyyttä, yrittäjyyttä ja hyvää elämää. Kaikissa toimenpiteissä otetaan huomioon tämä asiakasnäkökulma. Kuntayhtymän strategiana on varmistaa tavoitteiden toteutuminen määriteltyjen strategisten toimenpiteiden avulla.
Savon koulutuskuntayhtymällä on lukiokoulutuksen järjestämislupa (dnro 45/530/2008) lukiokoulutuksen järjestämiseen Varkauden kaupungissa.
Ammatillinen koulutus on tarkoitettu sekä vailla toisen
asteen tutkintoa oleville nuorille että työelämässä oleville aikuisille.
Ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa joko tutkintoon johtavana
ammatillisena peruskoulutuksena tai näyttötutkintona. Ammatillisessa
lisäkoulutuksessa voi suorittaa näyttötutkintoina ammatti- ja
erikoisammattitutkintoja. Ammatillista koulutusta järjestetään oppilaitoksissa
ja oppisopimuskoulutuksena.
Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee ammatilliseen
koulutukseen liittyvän lainsäädännön sekä ohjaa ja valvoo toimialaa. Lait ja säädökset
löytyvät kootusti täältä: https://minedu.fi/ammatillisen-koulutuksen-lainsaadanto
. Savon koulutuskuntayhtymän opetustoimintaa koskevat lait:
-
laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017)
-
perusopetuslaki (628/1998)
-
lukiolaki (629/1998)
-
laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998)
-
laki taiteen perusopetuksesta (633/1998)
-
laki valtion ja yksityisen järjestämän koulutuksen
hallinnosta (634/1998)
-
laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
(1705/2009)
-
laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain muuttamisesta (532/2017)
-
laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
(916/2012)
-
laki kuorma- ja linja-autokuljettajien ammattipätevyydestä
(271/2007) sekä asetus (640/2007)
Sekä lisäksi edellä mainittuihin
lakeihin tehdyt muutokset ja lisäykset niiden säätämisen jälkeen. (Sakky 2017,
s. 7)Lisäksi kuntayhtymän toiminta ohjaavat sopimukset ja säännökset
Kuntayhtymän perussopimuksen hyväksyvät jäsenkuntien valtuustot. Kuntalain mukaan yhtymävaltuusto hyväksyy hallinnon järjestämiseksi tarpeelliset johtosäännöt, joissa määrätään kunnan eri viranomaisista ja niiden toiminnasta, toimivallan jaosta ja tehtävistä. Kuntayhtymän toimintaa ohjaavat muun muassa seuraavat sopimukset ja säännöt:
-
kuntayhtymän perussopimus
-
hallintosääntö
Lisäksi toimintaa ohjaavat
yhtymähallituksen erikseen antamat ohjeet (mm. talousarvion
täytäntöönpano-ohjeet). (Sakky 2017, s. 14.)
Koulutuksen
järjestämistä varten opetus- ja kulttuuriministeriö antaa koulutuksen
järjestämisluvan ja lupaan sisältyvän koulutustehtävän. Ammatillisesta
koulutuksesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriössä ammatillisen koulutuksen
osasto.
Ammatillisen
koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Siinä uudistetaan
ammatillisen koulutuksen rahoitusta, ohjausta, toimintaprosesseja,
tutkintojärjestelmää ja järjestäjärakenteita. Lait ammatillisesta
peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään uudeksi
laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja
asiakaslähtöisyys. Lisäksi lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja
yksilöllisiä opintopolkuja sekä puretaan sääntelyä.
Ammatillista
koulutusta on välttämätöntä uudistaa, koska tulevaisuuden työelämässä tarvitaan
uudenlaista osaamista ja ammattitaitoa. Uudistumista edellyttää myös se, että
koulutukseen on käytettävissä aiempaa vähemmän rahaa. Alla oleva kuva kiteyttää
reformin pääkohdat.

Savon koulutuskuntayhtymän talousarvio vuodelle 2018 sekä taloussuunnitelma vuosille 2018 – 2020 löytyy täältä: https://www.sakky.fi/sites/default/files/kuvat/talousarvio_2018_ja_taloussuunnitelma_vuosille_2018_-_2020.pdf
Kuntayhtymän perustehtävänä on lisätä nuorten ja aikuisten osaamista vastaamaan alueen työelämän osaamistarpeita. Edistämme työllisyyttä, yrittäjyyttä ja hyvää elämää. Kaikissa toimenpiteissä otetaan huomioon tämä asiakasnäkökulma. Kuntayhtymän strategiana on varmistaa tavoitteiden toteutuminen määriteltyjen strategisten toimenpiteiden avulla.
Visio: Huippukouluttaja
2020
Visio on saavutettu, kun työelämäpalautteen ja
opiskelijapalautteen yhteenlaskettu keskiarvo on vähintään 4,0 ja
kuntayhtymälle on myönnetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatupalkinto.
Arvona: Luottamus
Strategiset tavoitteet:
-
Osaava, hyvinvoiva ja osallistuva opiskelija
-
Osaava, hyvinvoiva ja osallistuva henkilöstö
-
Tuloksellinen ja toimiva organisaatio
-
Aktiivinen kehittäjä yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän
sekä verkostojen kanssa
Strategisten tavoitteiden ja vision saavuttaminen
edellyttävät kuntayhtymän onnistumista:
-
pedagogiikan kehittämisessä
-
henkilöstön kehittämisessä
-
työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämisessä
(ml. työ- ja elinkeinoyhteistyö)
-
kampusten toimitilaratkaisuissa.
Opettajien
palvelusuhteiden ehdot:
Savon koulutuskuntayhtymässä noudatetaan seuraavia
työehtosopimuksia:
-
Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus
(KVTES). https://www.kt.fi/sopimukset/kvtes
-
Kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja
työehtosopimus (OVTES). https://www.kt.fi/sopimukset/ovtes/2018
-
Kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus
(TS). https://www.kt.fi/sopimukset/tekniset
Savon koulutuskuntayhtymän tutkintomäärät
Savon koulutuskuntayhtymän
järjestämislupaan on kirjattu yhteensä 217 tutkintoa. Tutkintojen määrä
kuntayhtymässä vähenee vuoden 2018 165 tutkinnosta vuodelle 2019 114 tutkintoon
OKM:n hyväksymässä tutkintojärjestelmässä tapahtuneista muutoksista
johtuen. Tutkinnoista sekä
toimipaikoista löytyy tietoa täältä: www.sakky.fi
.Savon koulutuskuntayhtymällä on lukiokoulutuksen järjestämislupa (dnro 45/530/2008) lukiokoulutuksen järjestämiseen Varkauden kaupungissa.
Havainnoinnit
Sain tutustua Sakkyn talotekniikan sekä automaation
opetuslaboratorioon sekä laboratoriotyöskentelyyn. Laboratoriotyöskentelyn lähtökohtana
on käytännöllisyys. Laboratoriossa panostetaan nykyaikaisten järjestelmien
opetteluun, jotta oppi vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeisiin. Opetellaan
mm. robotiikkaa sekä muita älykkäitä ohjausjärjestelmiä. Laboratoriotyöskentely
on joko yksilö tai pienryhmätyöskentelyä, joissa opettajan roolina on olla vertaisesti
ohjaava. Ei niinkään täysin asiantuntija.
Opetusharjoittelussa opiskelijaryhmänä
oli aikuisoppijat, joilla oli hyvin vaihtelevat työhistoriat. Kaikki olivat oppimassa
uuteen ammattiin. Motivaatio opiskelijoilla vaihteli omien mieltymystensä sekä
olettamustensa mukaan. Yleisesti pidettiin mm. sähkötekniikan opiskelua liian
laajaksi kokonaisuudeksi. Tällaiset käsitykset ja ennakkoasenteet vaikuttivat
opiskelijan motivaatioon.
Luokkatyö näytti varsin perinteisesti
toteutettuna, pulpettijärjestystä myöten. Opettaja luennoi luokan edessä
valmiista materiaaleista. Näissä havainnoissa digitaalisuutta ei juurikaan
hyödynnetty. Opiskelijoiden käytössä on Microsoftin Office365-palvelut, joka
mahdollistaa keskitetyt ja yhtenäiset sähköposti, kalenteri, verkkokokous ja
tallennusmahdollisuudet.
Opetusharjoitteluun ja
toimintasuunnitelmaan päätin ottaa hiukan toisenlaisen lähestymistavan, ja
päätin panostaa lähelläoloon (vierihoitoon). Ehkäpä tämä on mahdollista
toteuttaa, koska ryhmä on varsin pieni. Toki tuleva opetusaihe (CADS-perusteet)
ja harjoitustehtävien rakenne tulee mahdollistamaan tämän.
Tutustuessani Sakkyn toimintaan
perehdytysmateriaalien sekä sisäisen intran kautta, havaitsin, että heillä hyödynnetään
myös verkko-opetusta. Oppimisalustana käytetään Moodlea. Tähän asti verkko-opetuskurssien
ja materiaalien luonti on vastuutettu ko. opettajille. Nyt heidän strategiassa
on lisätä, kehittää ja panostaa verkko-opetusta keskitetymmin. Esimerkkinä, perehdytyksestä on luotu Moodleen oma verkko-opinto.
Hyvä taustaselvitys ammatillisen koulutuksen reformista, joka kytkeytyy oppilaitoksen toimintaan kuvauksessa myös hyvin. Oppilaitoksen linjaukset olet selvittänyt myös hyvin. Rohkeasti myös kokeillut uutta tapaa opettaa ja opiskelijoiden oppia.
VastaaPoista