Orientointi opetusharjoitteluun

Ammatillinen koulutus Savon koulutuskuntayhtymäyhtymässä

Ammatillinen koulutus on tarkoitettu sekä vailla toisen asteen tutkintoa oleville nuorille että työelämässä oleville aikuisille. Ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa joko tutkintoon johtavana ammatillisena peruskoulutuksena tai näyttötutkintona. Ammatillisessa lisäkoulutuksessa voi suorittaa näyttötutkintoina ammatti- ja erikoisammattitutkintoja. Ammatillista koulutusta järjestetään oppilaitoksissa ja oppisopimuskoulutuksena.
Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee ammatilliseen koulutukseen liittyvän lainsäädännön sekä ohjaa ja valvoo toimialaa. Lait ja säädökset löytyvät kootusti täältä: https://minedu.fi/ammatillisen-koulutuksen-lainsaadanto
Savon koulutuskuntayhtymän opetustoimintaa koskevat lait:
-          laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017)
-          perusopetuslaki (628/1998)
-          lukiolaki (629/1998)
-          laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998)
-          laki taiteen perusopetuksesta (633/1998)
-          laki valtion ja yksityisen järjestämän koulutuksen hallinnosta (634/1998) 
-          laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009)
-          laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta (532/2017)
-          laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012)
-          laki kuorma- ja linja-autokuljettajien ammattipätevyydestä (271/2007) sekä asetus (640/2007)
Sekä lisäksi edellä mainittuihin lakeihin tehdyt muutokset ja lisäykset niiden säätämisen jälkeen. (Sakky 2017, s. 7)

Lisäksi kuntayhtymän toiminta ohjaavat sopimukset ja säännökset

Kuntayhtymän perussopimuksen hyväksyvät jäsenkuntien valtuustot. Kuntalain mukaan yhtymävaltuusto hyväksyy hallinnon järjestämiseksi tarpeelliset johtosäännöt, joissa määrätään kunnan eri viranomaisista ja niiden toiminnasta, toimivallan jaosta ja tehtävistä. Kuntayhtymän toimintaa ohjaavat muun muassa seuraavat sopimukset ja säännöt: 
-          kuntayhtymän perussopimus
-          hallintosääntö
Lisäksi toimintaa ohjaavat yhtymähallituksen erikseen antamat ohjeet (mm. talousarvion täytäntöönpano-ohjeet). (Sakky 2017, s. 14.)

Koulutuksen järjestämistä varten opetus- ja kulttuuriministeriö antaa koulutuksen järjestämisluvan ja lupaan sisältyvän koulutustehtävän. Ammatillisesta koulutuksesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriössä ammatillisen koulutuksen osasto.
Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Siinä uudistetaan ammatillisen koulutuksen rahoitusta, ohjausta, toimintaprosesseja, tutkintojärjestelmää ja järjestäjärakenteita. Lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistetään uudeksi laiksi, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Lisäksi lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja sekä puretaan sääntelyä.
Ammatillista koulutusta on välttämätöntä uudistaa, koska tulevaisuuden työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista ja ammattitaitoa. Uudistumista edellyttää myös se, että koulutukseen on käytettävissä aiempaa vähemmän rahaa. Alla oleva kuva kiteyttää reformin pääkohdat.

Savon koulutuskuntayhtymän talousarvio vuodelle 2018 sekä taloussuunnitelma vuosille 2018 – 2020 löytyy täältä: https://www.sakky.fi/sites/default/files/kuvat/talousarvio_2018_ja_taloussuunnitelma_vuosille_2018_-_2020.pdf
Savon koulutuskuntayhtymän strategisen linjaukset
Kuntayhtymän perustehtävänä on lisätä nuorten ja aikuisten osaamista vastaamaan alueen työelämän osaamistarpeita. Edistämme työllisyyttä, yrittäjyyttä ja hyvää elämää. Kaikissa toimenpiteissä otetaan huomioon tämä asiakasnäkökulma. Kuntayhtymän strategiana on varmistaa tavoitteiden toteutuminen määriteltyjen strategisten toimenpiteiden avulla. 

Visio: Huippukouluttaja 2020
Visio on saavutettu, kun työelämäpalautteen ja opiskelijapalautteen yhteenlaskettu keskiarvo on vähintään 4,0 ja kuntayhtymälle on myönnetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatupalkinto.

Arvona: Luottamus
Strategiset tavoitteet:
-          Osaava, hyvinvoiva ja osallistuva opiskelija
-          Osaava, hyvinvoiva ja osallistuva henkilöstö
-          Tuloksellinen ja toimiva organisaatio
-          Aktiivinen kehittäjä yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän sekä verkostojen kanssa
Strategisten tavoitteiden ja vision saavuttaminen edellyttävät kuntayhtymän onnistumista:
-          pedagogiikan kehittämisessä
-          henkilöstön kehittämisessä
-          työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämisessä (ml. työ- ja elinkeinoyhteistyö)
-          kampusten toimitilaratkaisuissa.
Opettajien palvelusuhteiden ehdot:
Savon koulutuskuntayhtymässä noudatetaan seuraavia työehtosopimuksia:
-          Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES). https://www.kt.fi/sopimukset/kvtes 
-          Kunnallinen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus (OVTES). https://www.kt.fi/sopimukset/ovtes/2018  
-          Kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus (TS). https://www.kt.fi/sopimukset/tekniset 
Savon koulutuskuntayhtymän tutkintomäärät
Savon koulutuskuntayhtymän järjestämislupaan on kirjattu yhteensä 217 tutkintoa. Tutkintojen määrä kuntayhtymässä vähenee vuoden 2018 165 tutkinnosta vuodelle 2019 114 tutkintoon OKM:n hyväksymässä tutkintojärjestelmässä tapahtuneista muutoksista johtuen.   Tutkinnoista sekä toimipaikoista löytyy tietoa täältä: www.sakky.fi .
Savon koulutuskuntayhtymällä on lukiokoulutuksen järjestämislupa (dnro 45/530/2008) lukiokoulutuksen järjestämiseen Varkauden kaupungissa.

Havainnoinnit
Sain tutustua Sakkyn talotekniikan sekä automaation opetuslaboratorioon sekä laboratoriotyöskentelyyn. Laboratoriotyöskentelyn lähtökohtana on käytännöllisyys. Laboratoriossa panostetaan nykyaikaisten järjestelmien opetteluun, jotta oppi vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeisiin. Opetellaan mm. robotiikkaa sekä muita älykkäitä ohjausjärjestelmiä. Laboratoriotyöskentely on joko yksilö tai pienryhmätyöskentelyä, joissa opettajan roolina on olla vertaisesti ohjaava. Ei niinkään täysin asiantuntija. 
Opetusharjoittelussa opiskelijaryhmänä oli aikuisoppijat, joilla oli hyvin vaihtelevat työhistoriat. Kaikki olivat oppimassa uuteen ammattiin. Motivaatio opiskelijoilla vaihteli omien mieltymystensä sekä olettamustensa mukaan. Yleisesti pidettiin mm. sähkötekniikan opiskelua liian laajaksi kokonaisuudeksi. Tällaiset käsitykset ja ennakkoasenteet vaikuttivat opiskelijan motivaatioon.  
Luokkatyö näytti varsin perinteisesti toteutettuna, pulpettijärjestystä myöten. Opettaja luennoi luokan edessä valmiista materiaaleista. Näissä havainnoissa digitaalisuutta ei juurikaan hyödynnetty. Opiskelijoiden käytössä on Microsoftin Office365-palvelut, joka mahdollistaa keskitetyt ja yhtenäiset sähköposti, kalenteri, verkkokokous ja tallennusmahdollisuudet.
Opetusharjoitteluun ja toimintasuunnitelmaan päätin ottaa hiukan toisenlaisen lähestymistavan, ja päätin panostaa lähelläoloon (vierihoitoon). Ehkäpä tämä on mahdollista toteuttaa, koska ryhmä on varsin pieni. Toki tuleva opetusaihe (CADS-perusteet) ja harjoitustehtävien rakenne tulee mahdollistamaan tämän.
Tutustuessani Sakkyn toimintaan perehdytysmateriaalien sekä sisäisen intran kautta, havaitsin, että heillä hyödynnetään myös verkko-opetusta. Oppimisalustana käytetään Moodlea. Tähän asti verkko-opetuskurssien ja materiaalien luonti on vastuutettu ko. opettajille. Nyt heidän strategiassa on lisätä, kehittää ja panostaa verkko-opetusta keskitetymmin. Esimerkkinä, perehdytyksestä on luotu Moodleen oma verkko-opinto.

Kommentit

  1. Hyvä taustaselvitys ammatillisen koulutuksen reformista, joka kytkeytyy oppilaitoksen toimintaan kuvauksessa myös hyvin. Oppilaitoksen linjaukset olet selvittänyt myös hyvin. Rohkeasti myös kokeillut uutta tapaa opettaa ja opiskelijoiden oppia.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opetusharjoittelu 28.-30.11.2018

Oppimisympäristöt