Opetuksen ja ohjauksen suunnittelu, menetelmät ja oppimisen arviointi
Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit
Opetuksen ja ohjauksen suunnittelu, 5 op
– Opettajaopiskelija tuntee oman alansa työelämän ja yrittäjyyden edellyttämät osaamisvaatimukset ja kykenee jäsentämään niitä opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ja toteutusta varten.
– Hän tuntee opetussuunnitelmakäytännön, opetusalansa mahdolliset tutkinnon perusteet ja/tai opetussuunnitelmat, muut opetukseen vaikuttavat ohjeistukset ja henkilökohtaistamisen käytänteet.
– Hän tunnistaa oppijoiden yksilölliset lähtökohdat, oppimisedellytykset ja erityisen tuen tarpeet.
– Hän ottaa huomioon oppijoiden tarpeet yksilöllisten oppimispolkujen suunnittelussa.
– Hän tuntee ammatillista kilpailutoimintaa, tunnistaa oppijoiden lahjakkuutta ja yrittäjyyttä sekä tukee niiden kehittämistä.
Opetus- ja ohjausmenetelmät, 5 op
– Opettajaopiskelija ohjaa oppijoiden oppimista teoreettisesti perustellulla ja eettisesti kestävällä tavalla.
– Hän valitsee opetukseensa soveltuvia pedagogisia malleja.
– Hän hyödyntää opetusmenetelmiä monipuolisesti.
Oppimisen ja osaamisen arviointi, 4 op
- Opettajaopiskelija tuntee oppijoiden oppimisen ja osaamisen monipuolisia arviointimenetelmiä ja -käytänteitä.
- Hän tuntee harjoitteluoppilaitoksen koulutusasteen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteita.
- Hän tuntee oppijoiden itsearviointitaitojen kehittämisen menetelmiä.
- Hän ottaa arviointia suunnitellessaan huomioon opiskelijan osaamisen tunnistamisen, tunnustamisen ja arvioinnin erilaiset menetelmät.
6.11.2018 Hämeenlinnassa saimme orientaation opetuksen ja ohjauksen suunnitteluun. Ja harjoittelimme mm. videoblokin hyödyntämistä. Lisäksi lähipäivän aiheina olivat:
- Tutkinnon perusteet
- Koulutusalakohtaiset oppimistavoitteet ja opetussuunnitelmat
- Pedagogiset mallit
Harjoitustehtävä 1. Orientoituminen teemaan videoblogi
Pienryhmätyöskentelynä koulutusalakohtaiset jaot sekä osaamistavoitteet.
Pedagogiset mallit, joista valittuna ilmiöpohjainen pedagogiikka sekä draamapedagogiikka.
3.12.2018 Hämeenlinnassa selvittelimme erilaisia opetusmenetelmiä, joista loimme lyhyet esitykset opintopiireittäin.
Meidän opetusmenetelmävalintana oli pecha kucha sekä porinaryhmä, joista koostimme lyhyet periaatteet sekä teimme lyhyet harjoitukset muille ryhmille.
Etätehtävänä oli tutustua ammatillisen koulutuksen kilpailutoimintaan, kuten Skills-taitokisoihin.
Lisäksi saimme oppia osaamisperustaisuudesta sekä osaamisen arvioimisesta ammatillisella 2. asteella sekä ammattikorkeakoululla:
- Lainsäädäntö
- ePerusteet
- Ammatillisen koulutuksen reformi
Lisäksi opimme henkilökohtaistamista (HOKS) sekä osaamisen näyttöperiaatteista.
Huomiona! Ammatillisella 2. asteella arviointiprosessi perustuu osaamisperusteisiin.
10.1.2019 saimme erityisopettajan Marko Kallionpään luennoimana ja keskustellen oppia yksilöllisiin oppimistarpeisiin, oppimisvaikeuksiin sekä toimimiseen erityisoppijoiden opettajana.
Ennakkotehtävänä oli tutustua opetusharjoitteluun liittyvään tutkintoon, arvioinnin näkövinkkelistä. Mitä arvioidaan ja millä kriteereillä.
Opetusharjoitteluni toteutuu talotekniikan perustutkinnon aikuisopiskelijoille, joille opetan dokumentoinnin ja CADS-suunnitteluohjelmiston perusteita.
Osaamistavoitteet sisältyvät tutkinnon e-perusteissa olevaan dokumentointitavoitteisiin, joita on tarkennettu koulun puolelta.
Minulle ilmoitetut opiskelijoiden osaamistavoitteet, joista luodaan arvoinnit:
- ymmärtää dokumentoinnin tärkeys omalla toimialalla.
- osata lukea teknisiä piirustuksia.
- osata käyttää tietokoneavusteisen suunnittelun (CAD) perustoiminteita.
- osata tehdä pienimuotoisia muutoksia ja muokkaustoimenpiteitä.
15.3.2019 Itsereflektio videoblogin muodossa.
Kommentit
Lähetä kommentti