Opetusharjoittelu
Opetusharjoittelupaikka
Savon ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä
Ohjaava opettaja Sakkyllä
Jukka Puurunen
Opiskelijaryhmä
13 aikuisopiskelijaa
Tutkinto
Talotekniikan perustutkinto, kylmäasentaja
Ohjaava opettaja HAMKilla
Anne-Maria Korhonen
Työtehtävä
CADS18 perusteiden kurssisuunnittelu ja opetus sekä mahdollisesti yhteisesti käytettävien opintomateriaalien suunnittelu.
Ajankohta
12/2018 - 01/2019
Erinäisistä syistä johtuen opetusharjoittelu aikaistui ja oppilaitoksen toiveena oli pitää kontaktitunnit 28.-30.11.2018. Joten eipä muuta kuin härkää sarvista ja opiskelijoiden eteen.
Opetusharjoittelu
Ennakkotyönä loin kontaktiopetuspäiville suunnitelman ja käsikirjoituksen, jota harjoittelussa pyrin noudattamaan.
Kiireisestä aikataulusta johtuen en pystynyt ennakkoon tutustumaan opiskelijaryhmään enkä ryhmän lähtötaitoihin. Eikä myöskään ohjaava opettaja voinut olla paikalla opetusharjoittelua tehdessäni. Sain ohjaavalta opettajalta harjoitteluun saatesanat:
Ensimmäisenä aamuna jännitys oli kova, mutta jo esittelyiden yhteydessä aloin kokevani olevan osa ryhmää ja jännitys alkoi pikkuhiljaa laantua. Eikä ohjaavan opettajan tuen puute vaivannut. Päätin tehdä työn omalla tavallani ja käsikirjoitusta noudattaen.
Opetus alkoi sujumaan ihan mukavasti, harjoitustehtävien yhteydessä henkilökohtainen opastus ja vierihoito olivat sekä minulle, että opiskelijoille tärkeitä. Syntyi molemminpuolista onnistumisen iloa. Reflektiona omasta toiminnasta jäi hiukan harmittamaan, etten antanut riittävästi opiskelijan esitellä omia havaintoja ja onnistumisia muille. Tämä jäi omana kehityskohteena päällimmäisenä mieleen. Mahtavaa oli kokea opiskelijoiden onnistumisia, sekä havaita selkeää motivaation kasvua.
Jokaisen päivän päätteeksi pidin kertaustunnin päivän asioista sekä alustavan orientoinnin huomiselle. Ja saman toistin seuraavana aamuna.
Perjantaipäivän päätteeksi ja loppukevennykseksi tein Kahoot!-kyselyn opiskelijoiden kokemuksista opetettavaan aiheeseen sekä harjoittelun sujuvuudesta. Kyselyn tulokset.
Valitettavasti kaikki eivät enää olleet kyselyä tehdessä paikalla, joten otanta jäi noin puoleen kaikista opiskelijoista.
Lopuksi kävimme yhdessä kahvilla. Opiskelijoiden palaute oli todella hyvää ja rohkaisevaa. Erityisesti sain kiitosta siitä, että etenemine oli sopivan rauhallista. Oppimista tapahtui, kun kiirettä ei ollut.
Itsereflektiot:
- Ole osa oppimisryhmää. Itse opit vähintään yhtä paljon kuin opiskelijat.
- Oppimiserot olivat laajat, vaikeuksia sopeuttaa eteneminen ryhmälle sopivaksi. -> edistyneille lisäharjoitteet, jotta kiinnostus ja aktiivisuus säilyy.
- Anna jokaiselle mahdollisuus loistaa!
- Opeta sitä, mitä opiskelija pystyvät oppimaan, älä sitä mitä itse osaat
- Reaalistinen etenemissuunnitelma ja käsikirjoitus auttaa pitämään tilanteen hallinnassa.
- Havainnoi ja havainnoi!
- Säädä suunnitelmaa havaintojen pohjalta.
Savon ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä
Ohjaava opettaja Sakkyllä
Jukka Puurunen
Opiskelijaryhmä
13 aikuisopiskelijaa
Tutkinto
Talotekniikan perustutkinto, kylmäasentaja
Ohjaava opettaja HAMKilla
Anne-Maria Korhonen
Työtehtävä
CADS18 perusteiden kurssisuunnittelu ja opetus sekä mahdollisesti yhteisesti käytettävien opintomateriaalien suunnittelu.
Ajankohta
12/2018 - 01/2019
Erinäisistä syistä johtuen opetusharjoittelu aikaistui ja oppilaitoksen toiveena oli pitää kontaktitunnit 28.-30.11.2018. Joten eipä muuta kuin härkää sarvista ja opiskelijoiden eteen.
Opetusharjoittelu
Ennakkotyönä loin kontaktiopetuspäiville suunnitelman ja käsikirjoituksen, jota harjoittelussa pyrin noudattamaan.
Kiireisestä aikataulusta johtuen en pystynyt ennakkoon tutustumaan opiskelijaryhmään enkä ryhmän lähtötaitoihin. Eikä myöskään ohjaava opettaja voinut olla paikalla opetusharjoittelua tehdessäni. Sain ohjaavalta opettajalta harjoitteluun saatesanat:
- älä kiirehdi
- havainnoi opiskelijoiden kykyä omaksua asioita.
- etene havaintojen mukaisesti
- opeta sitä, mitä opiskelijat pystyy oppimaan, älä sitä mitä itse osaat
Opetus alkoi sujumaan ihan mukavasti, harjoitustehtävien yhteydessä henkilökohtainen opastus ja vierihoito olivat sekä minulle, että opiskelijoille tärkeitä. Syntyi molemminpuolista onnistumisen iloa. Reflektiona omasta toiminnasta jäi hiukan harmittamaan, etten antanut riittävästi opiskelijan esitellä omia havaintoja ja onnistumisia muille. Tämä jäi omana kehityskohteena päällimmäisenä mieleen. Mahtavaa oli kokea opiskelijoiden onnistumisia, sekä havaita selkeää motivaation kasvua.
Jokaisen päivän päätteeksi pidin kertaustunnin päivän asioista sekä alustavan orientoinnin huomiselle. Ja saman toistin seuraavana aamuna.
Perjantaipäivän päätteeksi ja loppukevennykseksi tein Kahoot!-kyselyn opiskelijoiden kokemuksista opetettavaan aiheeseen sekä harjoittelun sujuvuudesta. Kyselyn tulokset.
Valitettavasti kaikki eivät enää olleet kyselyä tehdessä paikalla, joten otanta jäi noin puoleen kaikista opiskelijoista.
Lopuksi kävimme yhdessä kahvilla. Opiskelijoiden palaute oli todella hyvää ja rohkaisevaa. Erityisesti sain kiitosta siitä, että etenemine oli sopivan rauhallista. Oppimista tapahtui, kun kiirettä ei ollut.
Itsereflektiot:
- Ole osa oppimisryhmää. Itse opit vähintään yhtä paljon kuin opiskelijat.
- Oppimiserot olivat laajat, vaikeuksia sopeuttaa eteneminen ryhmälle sopivaksi. -> edistyneille lisäharjoitteet, jotta kiinnostus ja aktiivisuus säilyy.
- Anna jokaiselle mahdollisuus loistaa!
- Opeta sitä, mitä opiskelija pystyvät oppimaan, älä sitä mitä itse osaat
- Reaalistinen etenemissuunnitelma ja käsikirjoitus auttaa pitämään tilanteen hallinnassa.
- Havainnoi ja havainnoi!
- Säädä suunnitelmaa havaintojen pohjalta.
Kommentit
Lähetä kommentti